Lönsamt att blogga som hantverkare
För dig med egen firma och som jobbar som hantverkare handlar det mycket om att hitta kunder. Det bästa är om du har ekorrhjulet igång utan uppehåll. Då är du garanterad klirr i kassan på regelbunden basis. Du kan också göra andra saker för att garantera en trygg inkomst som egen företagare; att blogga är ett kreativt exempel.
Varför kan det då vara lönsamt att blogga som elektriker? Det finns flera fördelar och i den här artikeln kan du läsa om hur en bloggande elektriker i Nacka förbättrade lönsamheten.
Lokal blogg av elektriker i Nacka
För några år sedan blev plötsligt en elektriker Nacka uppmärksammad för att blogga vid sidan av jobbet som hantverkare. På regelbunden basis skrev den här killen om vardagliga sysslor som elektriker i Nacka och närliggande områden. I takt med att hans inlägg började delas på Facebook växte även antalet besökare på bloggen avsevärt. På bara några veckors tid fanns det oväntat en bloggande elektriker i Nacka som hade lika många läsare som många av de populära modebloggarna.
Anledningen till att bloggen också lyckades bibehålla läsare var sättet den här elektrikern i Nacka skrev inläggen. Han kombinerade humor med allvar på ett intressant sätt och dessutom var bloggen riktad mot flera målgrupper. Här kunde du läsa om allt från komiska händelser på jobbet till praktiska guider för hur du installerar praktiska spots i garaget.
Motiven bakom bloggen
Bloggaren har själv förklarat att det framförallt var nyfikenhet som ledde honom till bloggvärlden. Han följde själv olika hantverkskanaler på både TV och YouTube, men saknade en blogg från ett hantverksyrke som hans egna. Eftersom han dessutom var ny som elektriker i Nacka fanns också ett behov av att göra sitt eget namn känt lokalt. Därför tänkte han att en blogg kunde vara ett billigt sätt att marknadsföra sig själv som elektriker i Nacka och samtidigt tjäna lite extra pengar.
Elektrikerbloggens resultat
På tämligen kort tid började den här “amatörbloggaren” ta emot erbjudanden från diverse varumärken och företag som ville samarbeta. Elektrikern valde varsamt ut samarbetspartners och i huvudsak kvalitetsvarumärken inom bygg och elektronik. Istället för att sonika sälja reklamutrymme till dessa aktörer publicerade han tester av produkter från samarbetsföretagen. Det gav i sin tur trovärdig marknadsföring för varumärkena han representerade, vilket också bidrog till att bloggens värde steg.
Elektrikern i Nacka kunde sedan ta rimligt betalt för samarbeten samtidigt som den egna kundportföljen växte sig större. Fler personer kom i kontakt med honom tack vare bloggen och både jobbprojekten och bloggsamarbetena blev fler.
Kom igång och blogga
Driver du egen firma som hantverkare och alltid på jakt efter fler kunder, är sociala medier ett effektivt verktyg. Dessutom är det en rolig bisyssla för dig som utöver hantverksyrket även besitter andra kreativa egenskaper. Du kanske gillar att skriva, få folk att skratta eller bara är duktig på att förklara saker? Starta en blogg och du kan nå lika stor framgång som den nämnda elektrikern i Nacka!
Allt om bloggar