Barn- och mammabloggar

Barn- och mammabloggar

Ett tips för mammor är att börja blogga om vardagslivet med barn. Välj gärna en speciell inriktning utifrån ett mammaperspektiv. Mammor tenderar i hög grad att leta information på nätet kring saker som har med barn att göra. Framför allt tips på diverse saker som är direkt relaterade till barn i olika åldrar.

En blogg där du recenserar produkter och kläder till både stora och små barn kan därför snabbt nå framgång. Den ökande e-handeln är ytterligare ett argument till att det finns ett intresse för den här typen av bloggar.

Växande nätshopping

Att blogga om saker som på olika sätt har med e-handel att göra är ett smart drag. Sverige hör nämligen till ett av de länder där e-handeln går allra bäst. Statistiken säger att två av tre svenskar handlar online varje månad. Det är mer än vad våra grannländer shoppar på nätet. Den sammanlagda ökningen för e-handeln i hela Norden låg på 11 procent 2018.

Sett till åldersgrupperna när det gäller e-handel är det framför allt människor mellan 30 och 49 år som handlar. Hela 79 procent av den åldersgruppen har angett i undersökningar att de handlar online minst en gång i månaden. Inom den åldersgruppen är mammor starkt representerade och kläder är en av de ledande produktkategorierna på nätet.

Den växande e-handeln är ett argument för att en mammablogg med fokus på online shopping skulle fungera. Skriv till exempel om tillverkare och varumärken som säljer barnkläder på nätet. Nyblivna mammor som är föräldralediga kommer garanterat att leta sig fram till bloggen. Att ta hand om barn och shoppa i fysiska butiker är ingen ekvation som brukar fungera. Just därför är shopping på nätet praktiskt för mammor. Att få tips på bra barnprodukter och barnkläder gör shoppandet ännu enklare.

Få bloggen att gå runt

För att du ska få ut något mer av att driva en blogg gäller det att hitta rätt samarbeten. Det är en stabil dörr till att generera intäkter från ditt skrivande. Samtidigt som det också ger ett mervärde åt dina läsare. Som bloggande mamma krävs det en hel del av dig. Planering, tid och ett effektivt skrivande är A och O. Du bör därför få ut någon sorts ekonomisk ersättning.

Din blogg är ditt personliga varumärke och därför gäller det att rätt företag syns. Ett företag som relaterar till dig som mamma, bloggare och är relevant för läsarna är bra att satsa på. Med tanke på dagens hållbarhetsfokus uppskattar många mammor till exempel tillverkare av ekologiska barnkläder. Hör dig för med varumärken och tillverkare inom kategorin där du erbjuder dig att marknadsföra företaget. Du kan skriva ett positivt inlägg om barnkläder från en handlare eller tillverkare och erbjuda dina läsare en rabattkod.

Hur du sedan blir ersatt av företaget för dina reklaminlägg varierar. Det kan vara en provision baserad på hur många läsare som tar del av inlägg eller direkta köp. Men även en ersättning som mäts utifrån läsarnas engagemang på flera plan. Kom dock ihåg att betona i inlägget att det du skriver är en del av ett betalt samarbete.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *