Influencers
Har du en blogg eller är aktiv på sociala medier som Twitter, Instagram eller Facebook? Då kanske influencer kan vara något för dig. Det handlar i stort sett om att marknadsföra eller göra reklam för olika produkter och påverka de som följer dig eller de som läser din blogg att använda samma produkter.
En influerare som det heter på svenska, kan vara en opinionsbildare. Oftast är det en känd person av något slag, eller en person vars åsikter väger tungt hos den stora massan, som anses seriös och kunnig inom ämnet. Att kalla en hyfsat erfaren fjällvandrare för överlevnadsexpert eller fjällexpert kan plötsligt vara ett sätt att få mer tyngd i artikeln som berättar om lättviktstält och vindskydd eftersom det låter bättre med “expert”. Det låter viktigare, och det gör att orden väger tyngre om denne “expert” rekommenderar produkten.
Influencern är ofta själv företagare
Ska du driva en blogg eller liknande och tjäna pengar på detta krävs det nästan att du registrerar ett företag, och ibland kan det kosta ganska mycket pengar att vara en influencer. Det kan handla om resor, teknisk utrustning eller vad som helst, och när den så kallade lönen kommer in ganska oregelbundet så kan du inte med säkerhet veta vad du kommer att få ut varje månad. Det kan bli att du plötsligt står utan pengar till den där mindre resan du hade tänkt göra och skriva om, och då kanske du kan lösa situationen med en företagskredit istället. Hos Qred kan du få företagslån utan startavgift eller bindningstid, och helt utan dolda avgifter. Du kan efter lånet göra din planerade aktivitet och sedan inkassera de pengar som du och dina samarbetspartners kommit överens om när dina inlägg väl blivit publicerade.
Används till annat än vanlig reklam
Att influera om något behöver absolut inte endast handla om att göra reklam för företag. Kända personer har fått upplysa om samtyckeslagen gällande sex och enligt brottsofferjouren har det blivit stor genomslagskraft som nått ut till en större del av målgruppen än förväntat.
De influencers som finns är oftast redan etablerade kändisar som har jobbat upp sitt namn och varumärke under lång tid. Många av dem började för 10 – 20 år sedan som bloggare och har utvecklat sig själva undan för undan. De har redan skapat sitt namn, och det är därför de är opinionsbildande idag.
Företag anlitar influencers
När det kommer till influencers och företag säger Peter Björk, professor i marknasföring vid Svenska Handelshögskolan i Vasa, Finland, att företagarna och företagsledarna måste fundera kring vilka sociala medier som ska användas, att det handlar om väldigt snabba flöden och de måste förstå orsak och verkan. Fler företag verkar dessutom satsa på mikroinfluencers, alltså folk som har en lite mindre skara följare och inte är lika kända. Detta för att de oftare har ett närmare förhållande till sina följare och att deras ord därför betyder mer än vad en megakändis ord gör. Kalla det för bekantskapsrekommendation om du vill, men det är ungefär så det fungerar.