Skapa medarbetarundersökningar till företaget
Som företagare är det viktigt att få bra feedback, både från kunder och medarbetare. Så att du vet vad dina anställda verkligen tycker. Gör en medarbetarundersökning för att utveckla företaget. Driver du en blogg eller ett företag online kan du också skapa kundundersökningar.
Skapa en professionell medarbetarundersökning
Som företagare är det viktigt att låta dina anställda komma till tals. Vare sig det är heltidsanställda eller om du köper frilanstjänster. Det är personalen som är din största tillgång. De har mycket insikt om både produkter och tjänster, men också vad som fungerar på företaget och vad kunderna verkligen tycker. Det bästa sättet att få en ärlig och genuin feedback är med hjälp av medarbetarundersökningar. På Ungappeds plattform skapar du snygga undersökningar som sedan är lätta att analysera. En bra undersökning har både genomtänkta frågor, men den samlar också automatiskt in all data för att du ska kunna göra en bra analys. Så att du verkligen får svar på dina frågor om hur du ska kunna utveckla verksamheten. Men även om hur dina medarbetare mår och trivs. Gå in på Ungapped och testa gratis deras plattform för att skapa en snygg kund- eller medarbetarundersökning och få de svar som du verkligen behöver.
Målet med en medarbetarundersökning
Målet med en medarbetarundersökning är att ta reda på vad din personal verkligen tycker och tänker. Det är kunskap som kommer att betala sig många gånger om. Du bör göra flera undersökningar per år, men inte för ofta. Det är också viktigt att du analyserar svaren och agerar. Om dina medarbetare inte upplever att du som chef gör förändringar är det ju inte intressant för dem att besvara frågorna på ett bra sätt.
Kundundersökningar till bloggar och webbshoppar
Det är inte bara som företagare med anställda som du har nytta av att göra undersökningar. Om du driver en blogg eller en webbshop är det också smart att skicka med undersökningar så att du verkligen får reda på vad dina läsare och kunder tycker. Då kommer du mycket lättare att veta vilka artiklar du ska skriva om eller vilka produkter som du bör köpa in för att öka försäljningen.
För att ge dina kunder eller läsare undersökningen är det smart att skicka med den i ditt nyhetsbrev. Du kan också lägga ut den på sociala medier. Eftersom målet är att få bra svar som hjälper dig framåt vill du ju att de ska svara så uppriktigt som möjligt. Gärna lägga tid på att göra undersökningen. Därför är det smart att faktiskt ge personen som svarar något i utbyte. Det bästa är pengar på ett eller annat sätt. Om du driver en blogg där du bloggar om hästar eller sport kan du ge dem en bra deal hos ett företag som du samarbetar med, som 25 procents rabatt på deras nästa beställning. Detsamma gäller naturligtvis när du har en onlineshop. Då låter du dina medarbetare få gratis frakt vid nästa beställning. Det är klokt att vara medveten om att du begär att människor ska lägga tid på någonting som hjälper ditt företag framåt. Därför är det alltså klokt att ge dem någonting tillbaka.